“Onun adı otizm tek çaresi eğitim” Her yönüyle otizm

otizmLefke Avrupa Üniversitesi Dr. Fazıl Küçük Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümü, “Her Yönüyle Otizm” konulu panel düzenlendi. Panelde, otizmin çaresinin eğitim olduğu vurgulandı.

Panelde, LAÜ Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ayşegül Ataman, Prof. Dr. Gönül Kırcaali İftar, Anadolu Üniversitesi Engelliler Araştırma Enstitüsü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Elif Tekin İftar ve UKÜ Öğretim Üyesi Prof. Dr. Süleyman Eripek “otizm” hakkında detaylı bilgiler verdi.

Panele, LAÜ Rektör Yardımcısı Doç. Dr. Akın Cellatoğlu, Rektör Danışmanı Yrd. Doç. Dr. Mehmedali Egemen, Dr. Fazıl Küçük Eğitim Fakültesi Dekanı Doç. Dr. Oğuz Serin, dekanlar, bölüm başkanları, akademisyenler, Yeşilyurt Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi, Güneşköy 18 yaş üzeri Özel Eğitim Merkezi hocaları ile öğrencileri katıldı.

Dr. Fazıl Küçük Eğitim Fakültesi Dekanı Doç. Dr. Oğuz Serin. Fazıl Küçük Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü’nün yakın bir gelecekte açacağı lisansüstü eğitim programlarıyla, KKTC’nin bu alandaki parlayan yıldızı olma yolunda emin adımlarla ilerlediğini vurguladı.

Dr. Fazıl Küçük Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ayşegül Ataman’ın oturum başkanlığını yaptığı panelde katılımcılar, otizmin farkındalık ayında, “Her Yönüyle Otizm ve Otizm Spektrum Bozukluğu” ile otizmin toplumda bilinen farklı yönleri, nedenleri, nasıl oluştuğu, gelişimi, stratejileri, klinik modelleri, terapi yolları, dünya ve Türkiye’deki otistik çocukların eğitimi gibi birçok konuda genel olarak bilgiler aktardı.

Otizm’in farkındalık ayında, KKTC’de bu denli kapsamlı bir çalışmanın LAÜ Dr. Fazıl Küçük Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümü tarafından ilk öncü çalışma olduğunu belirten Prof. Dr. Ayşegül Ataman, “Onun adı otizm tek çaresi eğitim” ifadesini kullandı.

Panelde, otizmin nedenleri, nasıl ortaya çıktığını ve gelişimi hakkında bilgi veren Prof. Dr. Gönül Kırcaali İftar, otizmin nörolojik bir sorun olmanın yanında genetik, kalıtsal temelli bazı nedenlerinin olduğunu söyledi. “Ancak, her genetik şeyin kalıtsal olduğunu vurgulamamız mümkün değildir” diyen İftar, otizmin esas olarak kalıtsal olmayan genetik sorunların rol oynadığına ilişkin araştırmalarda bulguların çok çıktığını ve bunun nedeninin anne-babadan kaynaklanmadığını, çocuğun kendi genlerindeki mutasyonun neden olduğunu söyledi.

Panelde, klinik modeller, stratejiler ve terapi yolları üzerinde duran Prof. Dr. Elif Tekin İftar, otizmin günümüzde artık “spektrum” bozukluğu olarak ele alındığını, daha önceki tanımlardan yaklaşık beş tane türü olduğunu günümüzde ise, bunun tek bir isim altında toplandığını söyledi.

Prof. Dr. Süleyman Eripek, bu tür durumlarda en önemli şeyin erken tanı ve erken eğitim olduğunu söyledi. Türkiye’deki otistik çocukların eğitimi üzerinde duran Eripek, Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları (BEP) Genel Eğitim Okullarında bu eğitim programlarının geliştirilmesi gerektiğini ve özel eğitim sınıflarında 4 öğrencinin eğitim alması gerektiğini söyledi.

Panel sonunda panelistlere, LAÜ Rektör Yardımcısı Doç. Dr. Akın Cellatoğlu tarafından teşekkür belgesi takdim edildi.

Kaynak: Kıbrıs Gazetesi