Farklı Gelişim Gösteren Çocuklara Teşhiste Testler Büyük Önem Taşıyor Mart 2013
Otizm tedavisi testlerden başlıyor
Uzmanlar, otizmin teşhisinde doğru sonuç verecek olan testlerin uygulanmasının en az terapi programı kadar önemli olduğunu vurguladılar. Bilimsel olmayan testlerin teşhisi ve müdahaleyi geciktirdiği uyarısında bulundular.
Algı ABA Terapi Merkezi uzman psikologlarından Evren Evrim Önal, farklı gelişim gösteren çocuklara yapılan testlerle yoruma dayalı olmayan bilimsel veriler elde edildiğini belirterek, “Özel eğitim alanında, farklı gelişen çocukların gelişimsel özelliklerinin değerlendirilmesi, uygulanan testlerden elde edilen verilerden yola çıkılarak, en iyi bireysel terapi programının hazırlanmasına ve uygulanmasına, bilimsel bir temel oluşturur” dedi. Testlerin özel eğitim almış uzmanlar tarafından yapılması gerektiğinin altını çizen Önal, “Farklı gelişen çocukların değerlendirilmesi, gelişimi, alınması gereken önlemler ve yapılması gereken müdahaleler için karar verebilmek amacıyla farklı değerlendirme araçları kullanılmalıdır” diye konuştu.
Önal, çocuğun takvim yaşı ile gelişimsel yaşı arasındaki farkın sayısal büyüklüğünden öte zayıf olan becerilerin tespitinin daha önemli olduğunu vurgulayarak, “Farklı gelişen çocuğun testlerle değerlendirmesi yapılmadan, bir terapi programının hazırlanması ve uygulanması, hatalı ve yararsız olacaktır ve bilimsel değildir” dedi.
Önal, Algı ABA Terapi Merkezi supervizörü Nükte Altıkulaç’ın Amerika’da kullanılan birçok testlere ulaşabilmelerinin avantajlarını ailelere ve eğitim alan çocuklara yaşattığını da dile getirdi. Diğer konularda olduğu gibi testler konusunda da özel eğitim alanındaki tüm güncel gelişmeleri yakından takip edebiliyor olduklarının da altını çizdi.